Ballagás és tanévzáró 2020

Készült: 2020. június 24. szerda

Eljött hát a búcsú napja, készen álltok és elindultok most a nagy útra. Felöltöttétek a szép ruhátok, a lányok csinosak, mint mindig, a fiúk elegánsak. A szüleitek is büszkék rátok, látom a szemükben a csodálattal vegyes meghatottságot, hisz még most születtetek, és íme, már itt álltok előttünk majdnem felnőttként, felnőttesen, komolyan.

Az én ajándékom a mai napon egy képzeletbeli időgép, mely visszarepít titeket az itt megélt legszebb pillanatokba. Segítek Nektek felidézni mennyi minden történt az iskolánkban töltött éveitek alatt, mely eddigi életetek legnagyobb részét kitette, és igen meghatározó volt nemcsak szellemi gyarapodásotokra, hanem jellembéli változásaitokra, a világhoz való viszonyulásotokra, értékrendetekre nézve is.

Jussanak eszetekbe a tanítási órák küzdelmes, vagy éppen vidám pillanatai, de tudom, hogy az érzést, mely az iskola szó hallatán szívetekben feldereng majd, nem ez fogja meghatározni, hanem a közösségi élmények sora, melyeket együtt éltetek meg társaitokkal és tanáraitokkal a tanítási órákon kívül szervezett – gyakran az iskola épületén is kívül történt – eseményekben.

Nagy változások szemtanúi voltatok, ti egy olyan évfolyam vagytok, hogy a lehető legtöbb élményt átélni volt módotok.

Már az alsó tagozatban aktívan vettetek részt az iskolai „Ki mit tud?”-ban, melynek képzőművészeti tartalmait a mai napon Réka néni által számotokra készített kiállításon megtekinthettétek és persze most már haza is vihetitek. Örök emlék marad számotokra a sok tartalmas osztálykirándulás, a sumonyi madártábor, a strandolás, a tanév első napján az osztályok harca és az eredményeként elnyert mozi vagy pizza. Ha jól számolom, ti már legalább nyolcszor részesültetek színházi élményben, nagyon gazdag farsangolásban, gyermeknapi programokban is. Iskolánk gazdag pedagógiai kínálatával tudtatok élni: közületek vannak, akik zeneiskolába jártak, kaptatok lehetőséget a lovaskultúra szakkörben, voltatok néptáncosok, focisták és még sorolhatnám.

Több ízben vehettetek részt erdei iskolában Orfűn, ahol a papíröntés, kirándulás, biciklizés, csoportfoglalkozások mellett olyan különleges programokban volt részetek, mint a sárkányhajózás, vagy az éjszakai túrázás. És persze minket is megörvendeztettetek számos – számunkra kevéssé pihentető – éjszakai ajtócsapkodással, a lányok a fiúkhoz való átszaladgálással, a „csak azért sem fogok aludni” kihívással és sok más egyéb, most nem nevesített kamasz csínytevéssel, melyek mára kedves emlékekké szelídültek a mi szívünkben is.

Osztályfőnökötök irányításával volt módotok Erdélyben járni, megláthattátok a Hargitát,   a Csomád-hegység kráterében lévő Szent Anna-tó szépségét és sok szép erdélyi várost. Rácsodálkozhattatok, hogy majd’ 1000 kilométerre tőlünk, élnek magyarul beszélő honfitársaink, kortársaitok is, akiknek igen nagy érték egy általunk „csak tankönyvként” aposztrofált irodalomkönyv.

Mondtam volna, hogy a nyolc év megkoronázása volt a tanév eleji legélménydúsabb, legmaradandóbb emlék, a tengeri iskola, melyet Horvátországban élvezhettetek, hisz az előbb említettekkel együtt bizton állítom, hogy olyan utakra és helyekre vittünk titeket, melyek nagy részét még a szüleitek sem láttak életükben. De a ti különleges nyolc esztendőtökre a koronát sajnos, más esemény, a COVID-19 járványveszély jelentette, melynek során közösen csöppentünk egy váratlan helyzetbe. A digitális távoktatás azonban a nyolcadikosok diadalmenetének tekinthető, hiszen már a második, harmadik héttől annyi pozitív értékelést hallottam rólatok tanáraitoktól, mint az addig években összesen sem, a járványt megelőző utolsó hónapokról nem is beszélve. Büszkeség ez nemcsak Nektek, de tanáraitoknak és szüleiteknek is, mert ez azt jelenti, hogy tudtok alkalmazkodni a kihívásokhoz, hogy képesek vagytok a problémákat megoldani, hogy mi tanárok a szüleitekkel karöltve megtettük, amit megkövetelt a haza, és eredményesen dolgoztunk, felkészítettünk titeket a való életre. Amint ebben az esetben bebizonyosodott: megfelelőek a digitális kompetenciáitok, melyek fejlesztésére évek óta olyan nagy hangsúlyt fektettünk a felső tagozatban.

Kedves Nyolcadikosok! Emlékeitekre nagyon vigyázzatok, ez csak a tiétek, a pin kódja is ott van nálatok.

Arra törekedtünk, hogy felnyissuk a szemeteket, hogy nyitottak legyetek minden szépre, jóra, ami igaz és értékes a minket körülvevő igen veszélyes és sokszor zord, kegyetlen világban. Megmutattunk számos lehetőséget.

A te feladatod most, hogy válaszd ki azt az utat, amelyik a te világodhoz vezet, és a te döntésed, hogy azon az úton milyen kitartással és szorgalommal fogsz lépkedni.

Bárcsak tudnék segíteni, az utatokat kicsit még egyengetni, de el kell engednem a kezeteket, és elengedett kézzel kell innen tovább mennetek! Vigyétek magatokkal szeretetem, őrizzétek lelketekben és legyen mindig eszetekben, hogy visszavárlak benneteket!

Most nemcsak a gyerekektől búcsúzunk, de búcsúzunk azoktól a szülőktől is, akiknek már nem jár kisebb gyermeke intézményünkbe, ezért Önöket többé nem hívjuk szülői értekezletre, Önöknek nem írunk értesítéseket és nem kérjük az aktív közreműködésüket köreinkben.

A búcsúzó szülők között vannak, akik az elmúlt években igen aktív tagjai voltak a iskolai szülői közösségi választmánynak, sokat segítettek az iskolai programok megvalósításában. Szeretném megköszönni a hozzánk való jóságát és sok segítő tevékenységét Jávori Anikónak és Keczeli Ildikónak! Kívánok Nektek további sok sikert, leljetek továbbra is sok örömet, szépséget gyermekeitekben!

Rendkívüli tanév végén, rendhagyó ünnepség keretében búcsúzunk a koronavírus-járványveszélytől beárnyékolt 2019/20-as tanévtől. Mozgalmas év volt, melyben az előző tanévekhez hasonlóan számos, a hitvallásunk és közös elhatározásunk által eltökélt programot megvalósítottunk. A félévi szülői értekezleten már képes beszámolómban számot adtam róla, hogy ebben a tanévben, január 31-én ért véget három európai uniós pályázatunk megvalósítása: a méltán népszerű „Menő menza”, melynek keretében havonta tartottunk egy-egy egészségfejlesztő témanapot, és dietetikus segítségét is kaptuk, egy volt tanítványunk személyében.

Két másik projekt a a köznevelés eredményességét és a szociokulturális esélyegyenlőséget hivatott szolgálni. Ez a két pályázat tette lehetővé ebben a tanévben a harmadik, negyedik, ötödik osztályosok részére a somogyszobi erdei iskola, mások részére az úszás, a lovaglás, a néptánc, a kiscsoportos felzárkóztató foglalkozások, a környezetvédelmi témahetek, a madártani témanapok és a kézműves foglalkozások megszervezését. Sajnos, ezek a források így véget értek, és a jövőre nézve teljességgel bizonytalanná vált, hogy a következő tanévekben kapunk-e bárhonnan támogatást hasonló élmények és fejlesztő programok megvalósítására.

A pedagógusokat fejlesztő – az Oktatási Hivatal által támogatott – negyedik európai uniós projektünk, melynek címe: „Esélyteremtés a köznevelésben” szintén a napokban ér véget.

Csodálkozhatnak, hogy mennyi tanítási órán kívüli programot szerveztünk, és joggal kérdezhetik laikusok, hogy miért is. Megpróbálom röviden elmondani. A megváltozott világunkban a gyerekek érdeklődési köre más irányokat vett, a figyelmük szórtabbá, az ingerküszöbük magasabbá vált. Ehhez nekünk, pedagógusoknak azért kell alkalmazkodni, mert hivatásunkból tudjuk, hogy az a feladatunk, hogy akkor is megtanítsuk a gyermekeknek az írást, olvasást, számolást, valamint ma már a digitális írást és olvasást, ha ők ezt nem igazán szeretnék, ha nem tudásvággyal érkeznek reggelente az iskolába. Mi kötelességünknek, feladatunknak érezzük a gyermekek tanítását, ehhez viszont elengedhetetlen a motivációs szintjük emelése, az érdeklődésük felkeltése. Minél több pozitív – sokszor a gyermek tudta nélkül – különböző területeket fejlesztő élményt nyújtunk a gyermekek számára, annál erősebb lesz a gyermek kötődése az iskolához, szeretni fog iskolába járni, és elérjük, hogy a számára legfontosabb alapkompetenciái fejlődjenek, hogy majdan iskolánkból kikerülve sikeres, boldog és boldogulni képes felnőtté váljon.

Persze minden igyekezetünk ellenére, vannak közös kudarcaink is, mint például az, hogy a tanév végére 11 tantárgy esetében fordult elő elégtelen osztályzat, ami összesen öt gyermeket érint. Közülük hárman csak egy-egy tantárgyból érintettek, így ők felkészülhetnek a nyáron és az őszi pótvizsgán bizonyíthatják, hogy a továbbhaladásra érdemesek, egy tanulónk pedig nem nálunk ismétli a tanévet, hanem – az időközben megérkezett tanulási képességet vizsgáló szakértői bizottsági vélemény alapján – a képességeinek megfelelő másik köznevelési intézményben.

Dicséretet azonban sokkal nagyobb számban tudtunk osztogatni. Nagy örömmel tájékoztatom Önöket, hogy konkrétan 103 darab tantárgyi dicséret szerepel idén a bizonyítványokban, ami átlagosan azt jelentheti, hogy majdnem minden tanulónkra jut egy, de persze ez közel sem így van, a 103 tárgyi dicséretet nem a 121, hanem csak 40 gyermek kapta, ami pedig azt mutatja meg, hogy tanítványaink egyharmada kiválóan teljesít legalább egy tantárgyból. Ehhez a teljesítményhez gratulálok a gyerekeknek, a kedves szülőknek és nem utolsó sorban a kollégáimnak!

Kollégáim ebben a tanévben különösen nagy aktivitást mutattak tehetséggondozás terén.

Borzáné Petró Krisztina tanítónő segédkezett Zsalakovits Leila, Proboszt Zoé harmadik osztályos tanulóknak az Olvasni jó! című országos levelezős olvasási versenyben, melyben félévenként egy regényt el kellett olvasni a tanulóknak, majd az olvasottakról teszten keresztül kellett beszámolniuk, valamint a LÜK bajnokságban, mely matematikai, nyelvtani ismeretekre épülő komplex levelezős verseny volt, és amelyben Zsalakovits Leila a harmadik, azaz a területi fordulóban kiemelkedően szép teljesítménnyel éppen hogy csak lecsúszott az országos döntőről, a legjobb 15 közé való bejutásról. 

Zsalakovits Leila, Proboszt Zoé, Lisak Levente, Németh István, Fenyő Nóra harmadikos tanulók csapatát a tanítónő a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! című pénzügyi vetélkedőn indította, ezen a harmadik fordulóig jutottak, ami szintén igen dicséretes!

Királyné Karancsi Csilla Mónika gyógypedagógus játékos pályaválasztási vetélkedőre vitte a 7-8.osztályos sajátos nevelési igényű tanulóinkat.

Vinczen Ágnes tanítónő a MaTalent5 matematikai tehetségazonosító mérésre készítette fel tanítványait, Bagó Patrik Norbert, Csonka Zoltán, Vincze Bence nagyon szép eredménnyel teljesítettek, különösen Vincze Bence, aki a tehetségígéret kategória legjobbjai között végzett, a felső 25 százalék körében, egy, azaz egy darab ponttal lemaradva a felső hat százalékba bejutástól. Ugyanezen tanulókat készítette fel a tanítónő a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedőre, ahol a második fordulóig jutottak. Mindezekhez is gratulálunk!

Iskolánk történetében egyedülálló eredmény született ebben a tanévben: a Kaczor Péter tanár úr által felkészített, támogatott „Fekete Bankárok” csapat, Bódog Kornél, Laczovics Levente, Sugár Benjámin Rómeó, Tóth Márk és Zsalakovits Gergő hetedik osztályos tanulók mind a négy fordulót sikerrel vették a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedőn, bejutottak az országos döntőbe az ország nyolc legjobb iskolája között a nagyon előkelő második helyen végeztek. Ezzel nemcsak saját sikerüket érték el, amit méltán jegyezhetnek majd jövőre a továbbtanulás során önéletrajzukban, de az iskolának is hoztak dicsőséget és pénzt! A gyerekek fejenként mintegy 40 000 forint értékű fényképezőgépet és mintegy 12 000 forint értékű oktatási internetes előfizetést nyertek, az iskolának pedig 250 000 forint értékű vásárlási utalványt. Különösen fontosnak tartom az eredményességet azért, mert rendkívül nehéz feladatnak tartom, hogy a gyermekeket az élet ügyes-bajos dolgaiban való eligazodásra neveljük, ehhez megfelelő ismeretekkel őket felvértezzük. A szép eredmény kiváló bizonyítéka, hogy iskolánk nevelési céljai eredményesek! Szívből gratulálunk és köszönjük Nektek!

A járványügyi helyzet miatt ezen az ünnepségen nem lehet jelen az iskola összes tanulója, de bár nincsenek itt, fontosnak tartom, hogy mindenkivel tudassam, vannak tanulóink, akik ebben a tanévben kitűnő tanulmányi eredménnyel végeztek. Gratulálok a gyerekeknek, a szülőknek és a pedagógusoknak is a kiemelkedő eredményhez:

1. osztály: Tálos Vivien

2. osztály: Bódog Loretta Málna, Grim Dorina, Horváth Maja Rita, Kiss Vanessza

3. osztály: Fenyő Nóra, Németh István, Proboszt Zoé, Zsalakovits Leila Kármen

4. osztály: Csonka Zoltán, Papp Natasa Bianka

5. osztály: Blum Patrícia Mária, Sugár Liliána

6. osztály: Balogh Natasa.

A járványügyi veszélyhelyzet okán kihirdetett digitális távoktatás a mi iskolánkat nem érte felkészületlenül. Az elmúlt években számos pályázati forrásból szereztünk be IT eszközöket, melyeket a hétköznapokban az iskolában alkalmazunk, és melyeknek most igen jó hasznát vettük. A saját hardvereinken kívül segítséget kaptunk a Királyegyházi Cementgyártól a 4 Hungar Agri-Tech Kft.-től, valamint Grim Jenő egyéni vállalkozótól, melyet ezúton is minden tanulónk nevében szívből köszönök.

Szülőknek, gyerekeknek, tanároknak egyaránt nagyon feszített volt a tempó, mindenkitől felelősségteljes, nagyon komoly hozzáállást igényelt a helyzet, és büszkén jelenthetem, hogy álltuk a sarat. Nem maradt tanulónk eszköz nélkül, tanulóink számára 67 darab gépet tudtunk kihelyezni és még további 12 darab laptopot adtunk kölcsön egy rászoruló iskolának, akinek egy darab kihelyezhető gépe sem volt eredetileg.

Azt gondolom, mindenkinek nehéz volt, és mindenki a tehetségéhez képest a lehető legjobban teljesített ebben a rendkívüli időszakban. Szeretnék kiemelni egy pedagógust, akit a helyzet, azt hiszem, mindannyiunk számára szinte elképzelhetetlen feladatok elé állított, de a visszajelzések szerint professzionális technikával és a lehető legnagyobb módszertani tudásról, felkészültségről számot adva oldotta meg az első osztályosok távoktatását oly módon, hogy a szülőket a lehető legnagyobb mértékig bevonta ebbe a folyamatba. Oklevéllel és jutalomkönyvvel szeretném kifejezni köszönetem és gratulációm Hollósi Beatrix Mercédesz tanítónő részére!

Oklevelet és jutalomkönyvet adományozok Borzáné Petró Krisztina tanítónő, és Kaczor Péter tanár úrrészére is, a Királyegyházai Általános Iskolában a 2019/20-as tanévben végzett kiemelkedően eredményes tehetséggondozó és a COVID-19 járványveszély miatti digitális távoktatás során tanúsított elhivatott és lelkiismeretes pedagógiai tevékenységéért.

Kedves Szülők, kedves Gyerekek, tisztelettel kérem, hogy a nyár folyamán is kövessék figyelemmel iskolánk honlapját (www.kiralysuli.hu), ahol aktuálisan tájékoztatásokat fogunk adni az iskolát érintő kérdésekben.

A 2020/21-es tanév szeptember 1-jén fog kezdődni, reményeink szerint a Mozdulj Magadért Egyesület támogatásával, a szokásos ráhangolódó osztályok harca vetélkedővel. Ezért már most kérem, hogy az ünneplő ruha mellé, játszós is legyen csomagolva, ha rajtunk múlik, akkor már ezen a napon kezdetét veszi az élménygyűjtés.

Mindenkinek kívánok nagyon pihentető, napfényben és szabadságban gazdag baleset- és vírusmentes nyári szünidőt!

Ezzel a 2019/2020-as tanévet ünnepélyesen bezárom.

Konyári Tímea Eszter, intézményvezető

További képek a Galériában.