Fenntarthatósági témahét 2022

Készült: 2022. máj. 01. vasárnap

Borzáné Petró Krisztina és Vinczen Ágnes tanítónők irányításával valósultak iskolánkban a Fenntarthatósági témahét 2022. évi programjai. Az első napon Völgyi Sándor természetvédelmi őr, madarász a madárvédelemről, erdei hüllőkről mesélt a gyerekeknek. Gyönyörű fotókkal illusztrálva bemutatta a madarak fészkelési szokásait, elmesélte, hogy mikor költenek, és hogy mi emberek mi módon tudjuk óvni, védeni őket.

Az érdekes előadás után tanulóink a madarak hangjával ismerkedtek, szólásokkal játszottak és érdekes rejtvényt oldottak meg az előzetesen megszerzett tudásuk alkalmazásával.

A második napon a szelektív hulladékgyűjtés került a fókuszba. Az ezzel kapcsolatos felelősségteljes gondolkodást nem lehet elég korán kezdeni. A témahét remek alkalom arra, hogy a gyerekekkel is elbeszélgessünk arról a fontos témáról, mit tehetnek azért, hogy minél inkább igyekezzenek óvni a környezetet, figyeljenek oda a szelektív hulladékgyűjtésre. Tanulóink már megszokták ugyan, hogy iskolánkban szelektíven gyűjtjük a hulladékokat és rendszeresen csatlakozunk a TeSzedd akciókhoz is, de hasznosnak tartjuk, hogy minden évben felelevenítsük ezzel kapcsolatos ismereteiket. Köztudott, hogy a gyerekek akkor tanulnak a legszívesebben, ha közben jól érzik magukat, játszhatnak. Idén a hulladékok szétválogatása után, PET-palackokból, kartondobozokból, kupakokból, flakonokból, tojástartókból és egyéb újrahasznosítható hulladékokból készítettek a diákok hulladékszobrot.

   

A témahét harmadik napján a Néprajzi Múzeumban jártunk. A megtekintett kiállítás a Baranya megyében élő nemzetiségek tárgyi kultúráján keresztül mutatta be a 19-20. század letűnt paraszti világának emlékeit a legarchaikusabb kézműves munkáktól a családi manufaktúrák termékeiig. A kiállításon keresztül a gyerekek megismerkedhettek a régmúlt hétköznapi használati tárgyaival. Betekintést nyertek a családtagok szerepeibe, feladataiba, a hagyományos paraszti kultúrába. Ötleteket gyűjtöttek, hogy melyek azok a tevékenységek, eszközök, amelyekhez a hétköznapi életünk, tevékenységeink során visszanyúlva védhetnék környezetünket. Felelevenítették a húsvéti ünnepkör eseményeit is.

   

A feltétel nélküli szeretet, odaadás, melyet egyes állatok képesek mutatni felénk, átmelegíti az ember szívét, nyitottabbá teszi az egész világra. Sok tanulmány és felmérés bizonyítja a kutyák pozitív hatásait. A gyerekek úgy munkálkodnak, hogy nem érzik feladathelyzetben magukat, több a sikerélményük, nem szoronganak, az állat jelenlétének köszönhetően jól motiváltak, és magabiztosabbakká válnak. Kedvvel, örömmel vesznek részt a foglalkozásokon, melyeket a kutyával való játéknak tekintenek. A terápiás kutya személyiségfejlesztő hatással van a gyermek szociális- és érzelmi fejlődésére, elősegíti a társas kapcsolatok kialakítását, azok alakulását. Erre épített kolléganőnk, Kollár Anita a Fenntarthatósági témahét negyedik napján, terápiás kutyájával, Mázlival, a megújuló energiaforrások témakörében. A program lebonyolításában segítő kezet nyújtott az ÉletHíd Segítő kutya Alapítvány munkatársa, Koller Viktória és kutyái, Bella és Angyal is, amit ezúton is köszönünk.

Szintén ezen a napon a kerékpározás is a témahetünk programjába került. Hazánkban is egyre többen választják a kerékpározást, mint alternatívát a közlekedésben, a kényelem, a gyorsaság, a sport szeretete vagy éppen a környezetkímélő mivolta miatt. Magyarországon az elmúlt időben olyannyira elterjedt a kerékpárt fő közlekedési eszközként használók aránya, hogy az Európai Unióban hazánk, a friss eredmények szerint közvetlenül Hollandiát és Dániát követi. A kerékpáros közlekedés elengedhetetlen a fenntartható és élhető környezet kialakításához. Takács Richárd testnevelő kerékpáros akadálypályát állított fel a gyerekeknek, ezzel is népszerűsítve a kerékpározást. A gyerekek kipróbálhatták ügyességüket, felelevenítették a helyes, biztonságos közlekedés szabályait.

A témahét zárónapján 3-4. évfolyamos diákjainkkal visszatekintettünk az elmúlt napok történéseire. Tanulóink a hét eseményeit felidéző kisfilm megtekintése után beszámoltak élményeikről és számot adtak új ismereteikről. Ezt követően a hét során elkészült produktumokból kiállítást rendeztünk, melynek elkészítésében a 3. és 4. évfolyamon kívül az 1-2. osztály is részt vett. Külön köszönet a 8. osztály tanulóinak, akik a témahét ideje alatt megmetszették az iskolaudvar gyümölcsfáit, megkapálták és megöntözték a kisfák környékét.